Van AI, immersieve ervaringen, toekomstverkennen en online successen delen. Het komt allemaal aan bod bij de online DEN Conferentie 2025. Bekijk hier welke onderwerpen uit het programma je niet wilt missen en blokkeer de tijden in jouw agenda. Zijn de sessies tegelijk? Met je ticket kun je op een later moment alles terugkijken.
AI verandert hoe we cultuur beleven én hoe we werken. Op de online DEN Conferentie verkennen we zowel de creatieve mogelijkheden van AI als de impact op processen en organisatievormen. Wat kunnen we leren van andere sectoren? En hoe benutten we de kansen van AI op een manier die past bij de waarden van de culturele sector?
AI herdefinieert creativiteit en cultuurbeleving, zoals fotografie de schilderkunst veranderde. Rodger, die o.a. voor OpenAI werkte, deelt zijn visie op AI's rol in de culturele sector en de nieuwe artistieke mogelijkheden die ontstaan. Ontdek hoe AI creatieve grenzen verlegt en nieuwe vormen van cultuurbeleving creëert.
vr 13 juni 10:10 - 10:50 uur
Benieuwd hoe AI onze werkpraktijk verandert? Geert Wissink (HvA) en Anne Doeser (Rabobank) delen hun ervaringen uit het onderwijs en uit de financiële sector, en leggen de verbinding met de cultuursector. Samen met AI-creative Rodger Werkhoven bespreken ze concrete toepassingen, de veranderende workflows én de uitdagingen voor ons.
vr 13 juni 11:05 - 11:50 uur
De toekomst: we kunnen haar niet voorspellen, maar wél actief verkennen. Tijdens de online DEN Conferentie duiken we in concrete trends en scenario's voor de culturele sector. We ontdekken hoe we grip krijgen op technologische ontwikkelingen en hoe onze relatie met technologie fundamenteel verandert. Ook verkennen we de praktische tools voor de hybride en virtuele toekomst van de podiumkunsten.
Hoe beïnvloedt technologie onze samenleving en hoe helpt toekomstverkennen ons de toekomst actief vorm te geven? Rudy van Belkom (Stichting Toekomstbeeld der Techniek) benadrukt ons handelingsperspectief: niet welke toekomst krijgen we, maar welke willen we? Leer over langetermijndenken en hoe je jezelf en je organisatie voorbereidt op de toekomst. Welke rol speelt de culturele sector hierin?
do 12 juni 12:05 - 12:50 uur
Technologie is verweven met onze natuur, stelt Koert van Mensvoort (Next Nature Museum). Hij analyseert de digitale versnelling als de nieuwe realiteit voor cultuur. Door fysiek en digitaal te integreren, ontstaan unieke hybride vormen voor het toekomstige publiek.
Zijn kernboodschap? Wendbaarheid en strategische digitale inbedding zijn cruciaal om relevant te blijven en ‘digital natives’ te bereiken.
do 12 juni 13:50 - 14:35 uur
Zijn de muren van het theater nog langer een grens? Een internationaal consortium, waaraan DEN deelnam, met Hilary Knight (Tata/BBC), Ash Mann (digital strategist), Annette Mees (digital producer) en Harmen van der Hoek (NITE) onthult de resultaten van hun 7 maanden experiment om theaters toekomstproof te maken. Leer hoe digitale innovaties makers helpen buiten de traditionele kaders te denken en nieuw publiek te boeien. En: ze delen de toolkit ‘Expanding Theatres’!
do 12 juni 14:45 - 15:30 uur
Zoek je inspiratie, nieuwe inzichten of loop je rond met bepaalde vragen? De DEN Conferentie biedt volop kansen! Stel je vragen live aan de experts in de sessies en deel je gedachten met andere deelnemers in de actieve chats. Dé kans om te leren, je netwerk te versterken en innovatieve ideeën op te doen.
Nieuw publiek vraagt om nieuwe benaderingen en digitale strategieën. Deze sessies op de online DEN Conferentie verkennen de veranderende behoeften van toekomstige bezoekers én medewerkers in het digitale tijdperk. Leer hoe je fysieke en digitale ervaringen combineert en publieksgerichte, resonerende strategieën creëert.
Wat moeten culturele instellingen weten over de volgende generatie bezoekers? Kati Price (V&A), Merel Zuiderduin (Motivaction) en Max van Kuipers (Dynasty esports) delen inspirerende voorbeelden en praktische inzichten om fysieke en digitale ervaringen te combineren, mythen te ontkrachten en publieksgerichte strategieën te ontwikkelen.
do 12 juni 11:10 - 11:50 uur
Waarom digitaal? Hilary Knight (ex-Tate, BBC, Channel 4) toont hoe digitale tools publiek, merk en impact van culturele organisaties vergroten. Aan de hand van inspirerende voorbeelden ontdek je welke waarde digitaal kan hebben voor jouw organisatie. En welke strategieën en praktische tips je kan inzetten om digitale waarde toe te voegen en een breder publiek te bereiken.
do 12 juni 12:05 - 12:50 uur
In het dynamische veld van immersie en nieuwe technologieën verkennen we op de online DEN Conferentie de historische basis van nieuwe digitale ervaringen naast nieuwe digitale ervaringen als VR, AR en mixed reality. Zo belichten we inspirerende praktijkvoorbeelden van makers die de fysieke en digitale wereld naadloos integreren. Én we bieden inzicht in de cruciale balans tussen artistieke ambitie en commerciële realiteit binnen deze ontwikkelingen.
Immersieve ervaringen: technologie ontmoet cultuur. Adrian Hon (Zombies, Run!) verbindt de geschiedenis van immersie (van panorama's tot re-enactments) met hedendaagse VR en gaming. Leer hoe oude technieken nieuwe wegen voor cultuurbeleving kunnen openen. Wat kan de culturele sector leren van deze historische context?
do 12 juni 10:15 - 11:00 uur
Vier makers vertellen hoe zij technologie hebben geïntegreerd in wat zij maken. WERC Collective over de essentie van technische kennis. Rafaela Andrade over haar elektro-akoestische instrument Knurl. Chantalla Pleiter (Dovenland) dompelt je in VR onder in de dovencultuur. Studio Immersief onthult lessen uit hun VR-ervaring over klimaatvluchtelingen in het Zuiderzeemuseum.
vr 13 juni 11:05 - 11:50 uur
Immersieve ervaringen: hoe balanceer je artistieke en commerciële waarden? Hoor over wereldwijde projecten in visuele kunst en immersie, met focus op de samenwerking met kunstenaars versus commerciële doelen. Keri deelt unieke ervaringen en een persoonlijke visie op de toekomst van immersieve/mixed media in de cultuursector.
vr 13 juni 15:00 - 15:45 uur
Hoe bouw je aan online succes als culturele organisatie? Deze reeks onthult de kracht van datagedreven beslissingen, de creatie van unieke digitale ervaringen en de implementatie van effectieve digitale strategieën. Laat je inspireren door concrete cases en leer hoe jij online kunt groeien en je publiek kunt verrijken.
Welke rol speelt data wanneer je werkt aan digitale projecten? We spreken deelnemers van DEN's Digitale Daadkracht-programma over hoe zij bouwen aan online succes. Welke rol speelt data in hun werk en welke uitdagingen kom je tegen als je je organisatie meer datagedreven wil laten werken?
do 12 juni 14:45 - 15:30 uur
Lawrence Chiles, Head of Digital van The National Gallery, deelt de strategie achter hun succesvolle online ‘Imaginarium’. Ontdek hoe deze innovatieve virtuele interactie met kunst een nieuw publiek bereikt en de kunstbeleving verdiept. Hij deelt concrete inzichten over hun digitale aanpak en de impact op de organisatie van dit nationale museum van en voor het Britse publiek.
vr 13 juni 14:05 - 14:50 uur
Benieuwd naar succesvolle digitale strategieën in de Nederlandse cultuursector? Marloes Biermans (All of Bach), Sanne Lohof (Summer Dance Forever) en Annelies Meuleman (Drents Museum) delen hun aanpak en uitdagingen in deze inspirerende portretten. Ontdek concrete inzichten van deze digitaal ambitieuze organisaties en vind manieren om ook jouw eigen digitale strategie te versterken.
do 12 juni 11:10 - 11:50 uur
Ook deze drie sessies wil je niet missen. Want waar kan je terecht als je wilt samenwerken en innoveren of hoe start je met duurzaamheid? Experts binnen en de buiten de sector gaan met elkaar in gesprek over deze twee onderwerpen.
Hoe stimuleer je innovatie in de Nederlandse cultuursector? We bespreken de rol van innovatielabs, de groei van hubs en de mogelijkheden voor intensievere samenwerking om innovatieve digitale projecten te stimuleren. Ontdek wat nodig is voor een krachtig innovatie-ecosysteem in Nederland.
vr 13 juni 12:00 - 12:45 uur
Hoe verduurzamen we mét digitalisering in de cultuursector? We onderzoeken de kansen én milieu-impact. Welke keuzes zijn er, wat leren we van de audiovisuele sector en wat is duurzamer: streamen of fysiek? Maaike Maranus (Conclusion), Kas Jansma (ALBERT) en Hitske Aspers (Festival Oude Muziek - EMTV) bespreken dilemma's en onbenutte mogelijkheden. En hoe inzicht in jouw CO2 uitstoot al helpt duurzame keuzes te maken.
vr 13 juni 12:00 - 12:45 uur
Wil je gelijk met adviseurs van DEN óf een van de andere gasten van de conferentie doorpraten over een van de onderwerpen die aan bod is gekomen? Dat kan tijdens de netwerktafelssessie. Naast vragen stellen, is dit ook de plek waar we gericht met je mee kunnen denken over jouw specifieke uitdagingen, nieuwe projectideeën en mogelijke samenwerkingen binnen de digitale cultuur.
vr 13 juni 14:05 - 14:45 uur
Op dag één delen we de genomineerden voor de DEN Award 2025: baanbrekende digitale cultuurprojecten die grenzen verleggen en nieuw publiek bereiken door innovatieve samenwerkingen. Laat je inspireren en stem op jouw favoriet! De winnaar, gekozen na publieksstemming, wordt op dag twee feestelijk bekendgemaakt en ontvangt een waardevolle DEN Incompany-training.
Bekijk hiernaast de video van de DEN Award winnaar van 2023.